lauantai 16. tammikuuta 2016

Alkutilanne ja tavoitteet

Tapasin personal treinerini Kirsin ensimmäistä kertaa 7.1 eli heti loppiaisen jälkeen alkukartoituksen merkeissä.  Ensimmäiset 20 min taisi mennä siihen, kun kerroin miten vuosien mittaan olen itseäni hajoittanut eri liikuntamuodoilla. Teimme myös kehonkoostumusmittauksen, jonka tulokset oli odotettavissa. Aika harvalla on joulun syöminkien jälkeen kroppa parhaimmassa mahdollisessa tilassa :) Itsellä oli vielä takanani reilu 10 päivän puristus saada seuraava kirjani taittoon. Käytännössä olin siis istunut koneella 9-13 h tuntia joka päivä, välillä pidin toki lyhyen ruokatauon tai tein pikapyrähdyksen pakkaseen koirien kanssa. Ruokavalion laatu ei todellakaan ollut parasta mahdollista ja tuli sorruttua jopa Pandan juhlapöydän konvehteihin, joista olen jo vuosia sanonut, että ne on turhia kaloreita pahasta (sori vaan sinä sukulainen, jolta saimme ne lahjaksi :D ).

Lopuksi teimme kuntotestin. VO2Max tehtiin Polarin kuntotestin avulla eli se oli helpoin osuus, kun piti maata puhumatta 2 min paikallaan. Lihaskunnosta pikaisesti testasimme kyykyt, vatsat ja punnerrukset. Sököpolvieni vuoksi en pystynyt kyykkäämään ihan tarpeeksi alas asti, mutta sain tulokseksi 22 kyykkyä 30 sekunnissa ja arvosana 3 (1-5) eli keskinkertainen. Vatsalihakset mulla on aina olleet suht hyvässä kunnossa. Sain tehtyä 21 ylösnousua 30 sekunttiin ja siitä arvosana 5 eli erinomainen. Mutta sitten ne punnerrukset... Alussa sanoinkin Kirsille, että mulla on aivan onnettomat olka- ja rintalihakset. Käsissä on kyllä jonkin verran voimaa, mutta näitä punnerruslihaksia minulla ei yksinkertaisesti ole lainkaan. Sain tehtyä kaksi hyväksyttyä suoritusta :( Ja ei ollut mun isoista tisseistä nyt hyötyä, kun rinnuksen piti hipaista maata. Noh, tämä ei tullut mulle yllätyksenä.

Sitten niihin tavoitteisiin. Toki rasvaprosentti saisi pienentyä edes viidellä yksiköllä, mutta ehkä enemmän haluaisin keskittyä siihen, että saisin voimaa ylävartaloon. Kuten aikaisemmin olen maininnut, olen hyvin numeerinen ihminen, joten tavoitteet pitää olla numeroissa. Sain Kirsiltä myös syvällisemmän tehtävän tavoitteen asetteluun. Hassua, että nyt mun pitää täytellä sellaisia lappuja, joita työssäni annan asiakkailleni vastaanotolla. Mutta tämä onkin opettavaista - olla välillä siellä toisella puolella. Yksi tavoitteistani on ainakin se, että tekisin kesäkuun alkuun mennessä kymmenen täydellistä ja kaunista punnerrusta. Tosin kuntotestin mukaan niitä piti vissiin tehdä 14 että pääsi seuraavalle tasolle... Mutta olen realisti. Jotain muitakin tavoitteita haluan kyllä vielä astettaa ja kollegani kanssa oli puhetta jopa jostain haastekisastakin. Kollegani Sawon mualta aloitti myös uuden blogin ja tavoitteellisemman voimaharjoittelun. Olemme tosin varmaan ihan eri kategorioissa - ainakin sellainen olo mulle tuli lukiessa Maaren ensimmäisiä kirjoituksia :) Sori vaan Maare, mutta mulla taitaa mennä muutama vuosi ennen kuin teen jotain maastavetoa tai kunnon penkkipunnerrusta :D Mutta haaste-ehdotuksia otetaan toki vastaan! Joku lankkuhaaste ehkä menis?

Kirsi teki mulle tällä viikolla saliohjelman, jossa on kuusi erilaista liikettä. Jalkaprässiä, pienillä käsipunteilla penkkipunnerrusta, vaakasoutua, takareisiä ja lonkkia vahvistetaan nilkkaan laitettavalla "taljarenksulla" ja jalan taakseviennillä kierron kera, vatsalihaksia uudenlaisella liikkeellä, jota en osaa edes selittää, mutta juuri golfia varten hyvää kiertoliikettä siinä tulee. Selkälihaksetkin tehdään mielenkiintoisesti selkää pyöristäen nikama-nikamalta, sekin oli mulle täysin uutta. Kehon hallinta mulla on kuulemma aika hyvä. On se parempi nyt, kuin muutama vuosi sitten. Pilates on auttanut ja se, että kun pari kertaa on itsensä pahasti hajottanut, niin onhan siitä hyvä ottaa opikseenkin eikä tehdä juttuja yli, vaikka kroppa antaisikin myöden :)

Nyt sitten omalle salille ekaa kertaa ohjelman kanssa ja reeni alkakoot!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti